Vi på Ljusdal Energi jobbar hårt för att minimera antalet strömavbrott. Ibland inträffar det dock saker som vi inte kan styra över, exempelvis snöoväder, stormar, åska eller kabelbrott. Vår personal är i beredskap dygnet runt för att snabbt kunna agera på eventuella störningar som uppkommer i elnätet.
Börja alltid med att kontrollera om någon säkring eller jordfelsbrytare har löst ut i din elcentral (ditt proppskåp). Om dina grannar inte heller har el kan detta bero på ett större elavbrott. Kontakta då din elnätsägare.
Är det vi som är din nätägare, ringer du Kundservice 0651–760 750 för att göra en felanmälan.
Driftinformation
Vissa strömavbrott är däremot planerade och beror allt som oftast på att vi behöver göra underhåll och förbättringsarbeten i elnätet. Avbrott, både planerade och oplanerade kommuniceras direkt i telefonen via vår app eller på hemsidan under rubriken driftinformation.
Vid mer omfattande och längre strömavbrott
Oftast varar strömavbrottet bara en kortare stund, eftersom vi jobbar för att du ska få tillbaka strömmen så snabbt det bara går men ibland kan det såklart bli längre avbrott och då är det viktigt att man är förberedd. Att kunna laga mat, ladda telefonen och värma upp huset tar vi för givet, men är du förberedd om du blir utan ström i tre dygn?
Exempel på saker som är bra att ha hemma för att klara bland annat omfattande strömavbrott:
Testa dig om du är tillräckligt förberedd för att längre elavbrott på Energimyndighetens webbplats. Där hittar du även många fler tips att ta till dig, vid korta eller längre strömavbrott.
På Krisinformation.se hittar du också matnyttig information om hur man klarar sig vid strömavbrott.
Ljusdal Energi
Björkhamrevägen 2 A
827 35 Ljusdal
info@ljusdalenergi.se